12. jun 2024 14:48
Dobavljači sa Zapadnog Balkana: Možemo dosta da naučimo od nemačkih kompanija
podeli vest
MINHEN - U okviru regionalnog B2B projekta "Nemačka inicijativa za pronalaženje dobavljača u zemljama Zapadnog Balkana", koji se organizuje danas u Minhenu, ukupno 99 dobavljača sa Zapadnog Balkana, od kojih 22 iz Srbije, vode "biznis tu biznis" (B2B) razgovore sa predstavnicima 20 nemačkih kompanija s željom da se ojača saradnja i pojača prisustvo u lancima snabdevanja.
Predstavnici kompanija sa Zapadnog Balkana ističu da je za rad sa nemačkim kompanijama najbitnije steći poverenje, koje dolazi vremenom, ali da tržište ovog regiona može i treba puno da uči od nemačkih kompanija.
Menadžer razvoja u francuskoj kompaniji Mekafor Milan Mladenović kaže da ova kompanija više od 18 godina posluje u Kikindi.
"Mi smo ovde u formatu mogućeg dobavljača za nemačke kompanije. Učesnik sam drugu godinu zaredom, a kompanija i duže", rekao je Mladenović.
Kako kaže, oni su zadovoljni projektom koji traje već deceniju.
"Imam utisak da se iz godine u godinu otvara sve više poslovnih prilika", rekao je on.
Mladenović dodaje da je za rad sa nemačkim kompanijama najbitnije steći poverenje, a do toga se, kako kaže, dolazi vremenom uz dosta strpljenja.
"Bez obzira da li imate kvalitet i konkurentnu cenu, to morate dokazati", rekao je Mladenović.
On ističe da Mekafor trenutno realizuje saradnju sa dve nemačke kompanije.
Menadžer prodaje u smederevskoj kompaniji Meteh Aleksandar Jovanović ističe da oni, kao ugovorni izvođači, proizvode na zahtev drugih firmi.
"Naše iskustvo kada je u pitanju ova inicijativa je odlično, jer smo puno toga naučili, puno kontakata ostvarili. Učestvujemo već deseti put", rekao je.
Kako kaže, najveći benefiti od saradnje sa nemačkim kompanijama jesu poslovanje sa stabilnim firmama i stečena znanja.
"Stekli smo nova znanja i upoznali nove tehnike poslovanja, specifične metode za specifične industrije. To daje na važnosti firme", kazao je Jovanović.
Dodaje da prepreke u povezivanju sa drugim firmama uvek postoje, ali da je najčešća prepreka, kada su u pitanju nemačke kompanije, vezana za način komunikacije.
"Nemačke firme su dosta zatvorene, tako da one insistiraju da rade na nemačkom jeziku. To je jedna od prvih stvari koju naučite kada krenete da sarađujete sa njima", naglasio je.
Jovanović naglašava da problem predstavlja i činjenica da Srbija nije deo EU.
"Nemačke kompanije su zaboravile da rade u carinskim uslovima. To je izazov i za njih i za nas", rekao je Jovanović.
Direktor i vlasnik kompanije Avexcor iz Inđije Mile Savić navodi da se firma bavi obradom metala i da je on drugi put prisutan na ovim B2B sastancima.
"Inicijativa ne daje trenutne rezultate, već dugoročne. Potrebno je ulaganje vremena i resursa da bi se ovaj potencijal iskoristio, ali svakako veoma dobra prilika za sve", rekao je Savić.
Firma je, prema njegovim rečima, nakon godinu dana ostvarila dve saradnje.
"Dosta sporo ide, ali opet govorimo o dugoročnom potencijalu", kazao je Savić.
On ističe da tržište Srbije i Balkana ima puno toga da nauči o tržištu Evrope, kao i o zahtevima kako evropskih, tako i nemačkih kupaca.
"U pitanju je poslovni potencijal u smislu finansijskog dobitka dugoročno, ali i prilika za unapređenje kapaciteta, za unapređenje znanja, sposobnosti, odnosno onoga što je zaista važno za razvitak jednog preduzeća", zaključio je Savić.
Snežana Radanov iz kompanije Inoks Ajanović koja posluju u Rosuljama u Bosni i Hercegovini kaže da se firma bavi proizvodnjom proizvoda od nerđajućeg čelika po zahtevu kupca, te da su pet godina unazad deo ovog projekta.
"Svake godine smo bili zadovoljni i to je razlog zbog kojeg se i vraćamo", istakla je Radanov.
Radanov navodi da nije bilo prepreka u povezivanju sa nemačkim kompanijama, jer je interesovanje na obe strane bilo veliko.
"Sve kompanije Zapadnog Balkana koliku god da imaju proizvodnju i kapacitete uvek žele još kupaca, tako da su benefiti upravo novi kupci, dobit i sve ono do čega je nama stalo", rekla je Radanov.
Inicijativa za pronalaženje dobavljača u zemljama Zapadnog Balkana organizovana je pod pokroviteljstvom Ministarstva za ekonomiju i energetiku Nemačke u okviru Programa za razvoj stranih tržišta za mala i srednja preduzeća Nemačke, uz podršku predstavništva nemačke privrede u zemljama Zapadnog Balkana (AHK), kao i nemačkog Udruženje za upravljanje materijalima, uvoz i logistiku (BME e.V).
Projekat se sprovodi već desetu godinu zaredom s ciljem da nemačke kompanije pronađu dobavljače iz traženih industrijskih oblasti u Srbiji i zemljama Zapadnog Balkana.
Zainteresovane nemačke kompanije dolaze pretežno iz metaloprerađivačkog sektora, dobavljačkog sektora za autoindustriju, sektora prerade i proizvodnje materijala od plastike, kao i manji broj kompanija iz elektro i elektronskog sektora.