20. januar 2023 16:53

UN: Spore inspekcije ukrajinskih brodova sa žitom dovode do kašnjenja isporuka

Izvor: TANJUG

podeli vest

UN: Spore inspekcije ukrajinskih brodova sa žitom dovode do kašnjenja isporuka

Foto: Shutterstock.com/Alexey Lesik, ilustracija

NJUJORK/DAVOS - Inspekcije brodova, koji prevoze ukrajinsko žito i druge poljoprivredne proizvode iz crnomorskih luka, usporile su rad na gotovo polovinu dovodeći do kašnjenja u isporukama zemljama u razvoju u kojima ljudi gladuju, rekli su zvaničnici Ujedinjenih nacija i Ukrajine.

Pojedini američki i ukrajinski zvaničnici optužuju Rusiju da namerno usporava inspekcije, što je ruski zvaničnik negirao, preneo je AP.

Prema podacima koje je Zajednički koordinacioni centar u Istanbulu dostavio američkoj agenciji, od kada je u avgustu počelo sprovođenje sporazuma o žitu u proseku je bilo 4,1 inspekcija brodova svakog dana koji su išli u i napuštali Ukrajinu.

Inspekcijski timovi iz Rusije, Ukrajine, UN i Turske osiguravaju da brodovi prevoze samo poljoprivredne proizvode, a ne i oružje.

Broj inspekcija se povećao u septembru na 10,4 dnevno, a zatim na 10,6 u oktobru, da bi počeo da opada na 7,3 u novembru, 6,5 u decembru i 5,3 do sada u januaru.

Administratorka USAID-a Samanta Pauer rekla je u četvrtak na sastanku Svetskog ekonomskog foruma u ​​Davosu da je postojalo očekivanje da će ove godine svakog meseca rasti dnevna stopa inspekcija, a ne da će biti prepolovljena.

Više od 100 brodova čeka u vodama kod Turske, a vreme čekanja između prijave i inspekcije je u proseku 21 dan u poslednje dve sedmice, prema podacima UN.

Uprkos manjem broju prosečnih dnevnih inspekcija, podaci UN pokazuju da je prošlog meseca prevezeno više žitarica, odnosno 3,7 miliona tona u odnosu na 2,6 miliona tona u novembru.

Koordinacioni centar je objasnio da je to rezultat korišćenja većih plovila u decembru.

Zamenik portparola UN u Njujorku Farhan Hak rekao je da stopa inspekcija mora da se poveća, ali nije okrivio Rusiju za nastalu situaciju.

Sporazum o izvozu ukrajinskog žita preko crnomorskih luka treba da obezbedi dovoljno snabdevanje za nacije u Africi, na Bliskom istoku i u Aziji, gde je nedostatak pristupačnih zaliha doveo do porasta cena hrane i gladi.