17. oktobar 2023 16:06

Najavljena premijera predstave "Zidanje Skadra" za 19. oktobar u Bitef teatru

Izvor: TANJUG

podeli vest

Najavljena premijera predstave "Zidanje Skadra" za 19. oktobar u Bitef teatru

Foto: TANJUG/JELENA SAVIĆ

BEOGRAD - Prva konferencija za medije povodom najave nove sezone Bitef teatra i beogradske premijere plesne predstave "Zidanje Skadra" autora Miloša Isailovića za 19. oktobar, održana je danas u Bitef klubu.

Upravnik Bitef teatra i direktor festivala BITEF, Miloš Latinović ukratko se osvrnuo na nedavno završeno 57. izdanje spomenutog Medjunarodnog pozorišnog festivala i istakao da nije lako nakon intenzivnog programa sada ponovo krenuti u redovan repertoar i nove projekte obe nezavisne umetničke kuće.

Latinović je povodom nove premijere "Zidanje Skadra" rekao da je koreograf Miloš Isailović stalni saradnik trupe Bitef Dance Company, te da je "prešao logičan put od igrača do veoma uspešnog i osobenog koreografa".

"Srećni smo što Miloš Isailović i dalje ima vremena, ideje, želje i snage da radi i kod nas u Beogradu, u Bitef teatru, iako je sve više angažovan u inostranstvu. Voleo bih da se nova produkcija što duže zadrži na našem repertoaru, jer ona to zaista zaslužuje. Letošnja premijera u Budvi je bila zaista uspešna", naglasio je upravnik Bitef teatra i dodao da je Isailovićev plesni komad "Životinjska farma" prema istoimenom romanu Džordža Orvela bio izuzetno zanimljiv i poseban događaj.

Predstava od 75 minuta "Zidanje Skadra" prvi put je izvedena 29. avgusta ove godine na festivalu "Ćirilicom" na sceni između crkava u Starom gradu u Budvi, u produkciji Bitef teatra, festivala Ćirilicom, JU Narodne biblioteke Budve i BeoArt-a.

Latinović je podsetio da se srpska epska poezija na sceni pokazala kao uspešna sa u zanimljivom tretmanu sa predstavom "Carstvo nebesko" u koprodukciji Narodnog pozorišta i Bitef teatra, u režiji slovenačkog umetnika Jerneja Lorencija iz Maribora, i osvojila je nagrade na Sterijinom pozorju u Novom Sadu.

Ta predstava je imala originalan koncept - prvi čin se igra u Narodnom pozorištu, a nakon pauze, drugi čin u Bitef teatru.

"Na neki način "Zidanje Skadra" će biti temelj ove sezone Bitef teatra, mada naravno nećemo zapostaviti ni dramsku produkciju", istakao je upravnik Bitefa i najavio rad na dve predstave.

Prva kreće sa realizacijom u martu 2024, delo posvećeno pesniku Dušanu Vasiljevu, povodom 100 godina od njegove smrti, a napustio je ovaj svet sa samo 24 godine.

Miloš Latinović je ocenio da je Vasiljev bio "najbolji antiratni pesnik, a i nema ih mnogo, te je danas zaboravljen, i predstava je način da ga se podsetimo".

Dušan Vasiljev (1900-1924) bio je jugoslovenski pesnik, dramski i prozni pisac, jedan od najvažnijih srpskih ekspresionista.

Drugi projekat biće posvećen starogrčkom filozofu Sokratu u koprodukciji Bitef teatra i Centra za kulturu Tivat (Crna Gora).

Osim toga, u Bitefu će se igrati i komad "Zatvaranje ljubavi" francuskog autora Paskala Rambera, koji je premijeru imao 26. juna na Beogradskom letnjem festivalu - BELEF u Botaničkoj bašti.

Režiju ove psihološke ljubavne duodrame potpisuje Luka Jovanov, a igraju Slaven Došlo i Maja Šuša.

Latinović je najavio još nekoliko koprodukcija sa Bitefom naredne godine o čemu će biti reči kada dodje vreme i podsetio da Bitef Dance Company tokom 2024. obeležava jubilej od 15 godina kontinuiranog rada, kao veliki uspeh danas, što će upriličiti nekom velikom predstavom u stilu upravo projekta "Zidanje Skadra".

U predstavi "Zidanje Skadra" čiju je koreografiju i koncept osmislio umetnik Miloš Isailović, igraju članovi Bitef Dance Company: Tamara Pjević, Ivana Savić Jaćić, Milica Jević Drndarević, Staša Ivanović, Katarina Anić, Jakša Filipovac i Dejan Bošković.

Dramaturg predstave je Bojan Đorđev, muziku za predstavu komponovala je Irena Popović Dragović, kostime je radila Selena Orb, a scenografiju Andreja Rondović i Jovana Višnjić.

Miloš Isailović je istakao da mu je "ogromna čast da dve sezone zaredom realizujem predstave u Bitef teatru, što je značajno za moj umetnički i koreografski razvoj".

"Nisam mogao da verujem da ću u karijeri na sceni postaviti "Zidanje Skadra", za mene najlepši ljubavni ep. Čitao sam ga pomno kao lektiru, voleo sam to delo, i nisam mu se dugo vraćao. Žao mi je što je nažalost taj ep danas skrajnut i u školstvu, ne daje mu se značaj koji zaslužuje. Na premijeri u Budvi nisam bio, evo sada prilike da to doživim u Beogradu", kaže Isailović i napominje da je to veče 29. avgusta bio u bolnici na operaciji, što ga je sprečilo da prisustvuje premijeru na crnogorskom primorju.

Koreograf je naveo da mu je drago da se vratio tako brzo u Bitef teatar gde sa istom ekipom saradnika i izvodjača iz "Životinjske farme" radi i "Zidanje Skadra", za koje smatra - "ovo je definitivno moje najzrelije delo do sada".

Direktor Bitef dens kompanije, balerina i dramaturškinja sa BK Akademije Jelena Kajgo, pohvalila je Miloša Isailovića da se višestruko istakao u ovoj grupi i da je u Budvi prijem te predstave bio na zaista zavidnom nivou.

Kajgo je najavila za 10. novembar beogradsku premijeru plesnog projekta "Skenderbeg" u koreografiji Isidore Stanišić na muziku kompozitora Vasila Hadžimanova.

Premijera "Skenderbega" je održana 27. juna na zatvaranju Jadranskog festivala igre u Budvi sa takodje velikim uspehom.

Kako je koreograf Isailović zapisao kao belešku analize u radu na novom projektu, najveći sukob u Zidanju Skadra, iako se u pesmi nikad direktno ne ističe - jeste između Vile i mlade Gojkovice.

To je sukob epskih proporcija između pozicije koja zahteva sve i pozicije koja daje sve, svemoćnog boga i žrtvovanog sina, beskrajnih nebesa i plodne zemlje koja se bezuslovno i iznova - žrtvuje.

Težina ovog plesnog dela oslikava se odnosima poverenja, ljubavi, nade,i stradanja zbog istih, kako je naveo koreograf.

"Punih dvanaest godina gradim sebe kao umetnika, koreografa i igrača, kroz rad i prijateljstvo sa Bitef dens kompanijom i 2010. godine na poziv Jelene Kajgo sam prihvatio ugovor i time postao stalni član kompanije kao igrač. Pored više od dvadeset pet predstava kao igrač, takođe sam te srećne 2016. godine započeo svoju koreografsku karijeru sa prvencem "Dunjaluk" za koju posle i dobijam nagradu „Dimitrije Parlić” za najbolju predstavu", naglasio je Isailović, rodom iz Loznice.

Tokom školovanja u srednjoj baletskoj školi Lujo Davičo postao je stipendista prestižne Baletske Akadamije u Cirihu.

Po povratku iz Ciriha diplomirao je u Lujo Davičo, a od 2009. do 2011. godine stalni je član baleta Narodnog pozorišta u Beogradu kao i paralelno član Bitef dens kompanije.

Kao solista Narodnog pozorišta igrao je u mnogim baletima - "Uspavana lepotica", "Labudovo jezero", "Žizela", "Don Kihot".

U Bitef dens kompaniji igrao je u gotovo svim plesnim produkcijama - "Otelo", "Božanstvena komedija", "Alpha Boys", "Soneti", "Ako bi smo svi malo utihnuli", "Yesterday", "Don Žuan", "Ptice", "Izgubljeni pejzaži".

Kao koreograf postavio je plesne predstave "Dunjaluk", "Magbet" i "Životinjska farma", u produkciji Bitef teatra i Centra za kulturu Tivat, "Stranac" u produkciji Nacionalne fondacije za igru i Hartefakt fonda, "Glad" iz centra "Modus" i Zagrebačkog plesnog centra, i "Triptih" Narodnog pozorišta u Beogradu.

Kao igrač dobitnik je brojnih nagrada, uljučujući "Smiljana Mandukić" koju dodeljuje UBUS, a od 2016. godine radi kao asistent koreografa Edvarda Kluga sa kojim postavlja projekte u Nacionalnom Baletu u Rigi, Mariborskom, Bečkom i Ciriškom Baletu, Baletu Novosibirska, Boljšoj teatru u Moskvi.

Radio je koreografije za dramske predstave sa rediteljima Dinom Mustafićem i Kokanom Mladenovićem, a kao pedagog sa uspehom vodi seminare savremene igre u baletskim centrima Balkana, Evrope i Amerike.