14. jun 2024 10:29

Dragutin Matić: Simon Bokanegra je kompleksna operska uloga

Izvor: TANJUG

podeli vest

Dragutin Matić: Simon Bokanegra je kompleksna operska uloga

Foto: TANJUG/JADRANKA ILIĆ

BEOGRAD  - Gost nove epizode video serijala Tanjug Reflektor bio je operski pevač Dragutin Matić koji je govorio o svojoj naslovnoj ulozi u operi "Simon Bokanegra" u Narodnom pozorištu u Beogradu.

Matić je rekao da je "Simon Bokanegra" pozno delo Đuzepea Verdija, pozno delo koje je komponovao 1857. godine, a nedavno je prvi put postavljeno u Narodnom pozorištu.

Podsetivši da je Simona Bokanegru igrao u Novom Sadu 2013. godine, Matić je dodao da je tada bio "još uvek pomalo mlad za takvu ulogu", i da je zahvalan za priliku da je igra deset godina kasnije.

"Tu težinu lika i kompleksnosti izvođenja nije lako postići. Razlika između izvođenja 2013. i sada što se mene tiče je neka nova zrelost, što na sceni, što životnu", napomenuo je umetnik.

Pošto je u međuvremenu pevao uloge u operama kao što su "Trubadur", "Nabuko" i "Rigoleto", Matić je ocenio da je sa "Simon Bokanegrom" "napravio pun krug".

"Mislim da sam uspeo da prodrem suštinsku nit Bokanegre, a to je velika promena koju taj lik mora u sebi da sadrži. Počinje kao gusar, kao mladić, i posle tog prologa ulazimo 25 godina kasnije", rekao je Matić.

Prema njegovim rečima, potrebno je i fizički doneti promenu u tom, kao i vokalno, a reč je o jednoj od ređih baritonskih uloga, koja ima tragičnu sudbinu, kakva se često daje tenorima i sopranima.

Govoreći o izazovima svog posla, Matić je rekao da tačnost i odsutnost slobode interpretacije donose veliku kompleksnost u izvođenju opere.

"Zato svaki solistički izvođač, svaki čovek u horu, svaki duvač u orkestru, svi moramo biti sinhronizovani. Tajming mora biti perfektan. Naravno, to nije uvek moguće, dolazi do pomeranja, ali se naravno trudimo da to sve korigujemo", rekao je umetnik.

Matić je dodao da za je za pevanje na stranim jezicima, uglavnom italijanskom, potrebna psihička spremnost i koncentracija.

"'Rigoleto', koje je meni omiljena uloga Verdijeva, je u vokalno smislu kompleksniji, teži za izvođenje u fizičkom smislu. Ali Bokanegra je naporniji, jer je to lik koji je lepak u celoj operi. On je to vezivno tkivo između svih ostalih solista", napomenuo je Matić.

Osim što Bokanegra povezuje radnju, poseduje i veliku gradaciju i promene od prvog momenta do poslednjeg, što ga sve čini izuzetno kompleksnom ulogom, napomenuo je Matić.

"Ja sam je sa uspehom izvodio i pre deset godina, ali i sada mislim da je to dobilo novu dimenziju. Velika je privilegija izvoditi takvo delo i velika obaveza prema kompozitoru, reditelju i publici", rekao je Matić.

Napomenuvši da u ovom trenutku u karijeri ima ima ogroman repertoar koji još može da otpeva, Matić je dodao da je njegov najveći pokretač je trud da svako izvođenje bude na najvišem nivou koje je ostvario ili bolje.

"Mislim da svakom mladom čoveku treba da bude pokretač da pokuša iz sebe da izvuče maksimum i da bude svestan da uvek može da bude malo bolje", istakao je Matić.

Govoreći o predstavama Narodnog pozorišta, Matić je ocenio da svako pozorište nastoji da unapredi kvalitet i nivo svojih izvođenja, a konkretno u operama "Turandot" i "Simon Bokanegra" je režiser Mario Pavle Del Monako koji je doneo filmski pristup režiji.

"To je igra sa svetlom, sa dinamičnim efektima i to je očigledno ljudima interesantno, naravno ako pričamo o vizualnom aspektu", rekao je Matić.

Prema njegovim rečima, Opera narodnog pozorišta "vodi dobru politiku da stavlja popularne naslove".

"Nadam se da ćemo tako i nastaviti, da će nova uprava, na čelu sa Željkom Lučićem koji je nedavno postao direktor, vratiti neke naslove. Vratili smo 'Nabuka', trebalo bi da vratimo 'Rigoleta'", naveo je umetnik.