31. decembar 2024 21:40

Obeležena 25. godišnjica primopredaje Panamskog kanala

Izvor: TANJUG

podeli vest

Obeležena 25. godišnjica primopredaje Panamskog kanala

Foto: AP Photo, File/Matias Delacroix

PANAMA - Panama je danas proslavila 25. godišnjicu američke primopredaje Panamskog kanala, u senci smrti bivšeg predsednika SAD Džimija Kartera, koji je pregovarao o primopredaji 1999. godine.

"Na ovaj, tako poseban dan... mešavina sreće zbog ove 25. godišnjice postojanja kanala u rukama Paname, i tuge koju osećamo zbog smrti bivšeg predsednika Džimija Kartera", rekao je predsednik Paname Hoze Raul Mulino, prenosi Asošiejted pres.

Ceremonija je počela minutom ćutanja za Kartera, koji je postigao dogovor o primopredaji sa bivšim panamskim liderom Omarom Torijosom.

Govoreći na glavnoj proslavi godišnjice u Panama Sitiju, Mulino je rekao da su dvojica lidera "imali viziju i plemenitost da krenu putem pravde".

Novoizabrani američki predsednik Donald Tramp osudio je povećanje taksi koje je Panama uvela za korišćenje plovnog puta koji povezuje Atlantski i Tihi okean.

On je rekao da ako se stvari ne promene nakon što je preuzeo dužnost krajem januara, zahtevaće da se Panamski kanal vrati Sjedinjenim Američkim Državama, "u potpunosti, brzo i bez pitanja".

Tramp je tvrdio da je sporazum iz 1977. godine "nepromišljeno" dao kanal.

Sporazum je uključivao dva ugovora, od kojih je jedan bio za primopredaju, a drugi, koji daje pravo SAD da deluju kako bi osigurale da kanal ostane otvoren i bezbedan, ali ne i da ponovo uspostave kontrolu.

Horhe Luis Kijano, koji je služio kao administrator kanala od 2014. do 2019. godine, rekao je da "nema klauzule bilo koje vrste u sporazumu o neutralnosti koja dozvoljava vraćanje kanala".

"Postoji veoma malo prostora, osim u slučaju druge invazije SAD na Panamu, da se u praksi ponovo preuzme kontrola nad Panamskim kanalom", rekao je Benjamin Gedan, direktor Programa za Latinsku Ameriku u Međunarodnom centru Vudro Vilson u Vašingtonu.

Saobraćaj na kanalu je porastao za 17 odsto između fiskalnih 1999. i 2004.

Birači u Panami su na referendumu 2006. odobrili veliko proširenje kanala kako bi se primili veći, moderni teretni brodovi. Proširenje je trajalo do 2016. i koštalo je više od 5,2 milijarde dolara.

Cene dostave su porasle zbog prošlogodišnjih suša koje su uticale na brane kanala, što je primoralo Panamu da drastično smanji brodski saobraćaj i poveća stope korišćenja.