4. januar 2025 09:30

Mihailo Jovanović: Razvoj digitalne infrastukture i mobilnih aplikacija biće prioriteti u 2025. godini

Izvor: TANJUG

podeli vest

Mihailo Jovanović: Razvoj digitalne infrastukture i mobilnih aplikacija biće prioriteti u 2025. godini

Foto: TANJUG/SAVA RADOVANOVIĆ

BEOGRAD - Direktor Kancelarije za IT i eUpravu Mihailo Jovanović izjavio je danas da u Srbiji ima 2,4 miliona e-građana, registrovanih na portalu eUprave koji koriste više od 350 različitih elektronskih usluga i najavio da će prioriteti u 2025. biti razvoj digitalne infrastukture i mobilnih aplikacija među kojima je i digitalni novčanik.

"Prvi cilj je završetak multimedijalnog, inovativnog i kreativnog centra Ložionica koji se nalazi u srcu Beograda, koji će okupljati mlade kreativne ljude koji se bave digitalizacijom i inovativnim i kreativnim tehnologijama.

Takođe, završetak prve zgrade inovacionalnog distrikta u Kragujevcu i proširenje državnog Data centra u Kragujevcu, u kojem do kraja prvog kvartala ove godine očekujem da bude smešteno proširenje našeg superkomjutera", rekao je Jovanović za Tanjug.

On je istakao da će drugi veliki pravac ove godine biti razvoj mobilnih aplikacija i digitalnog novčanika, nešto na čemu i Evropska unija puno radi, kao i da Srbija prati te trendove i standardizacije.

"Ideja je da na svom mobilnom telefonu građani mogu da čuvaju sva svoja dokumenta, uključujući i vozačku dozvolu ili karticu zdravstvenog osiguranja, u narednom koraku, verovatno i ličnu kartu. Ta mobilna aplikacija treba da služi za smeštanje raznih drugih digitalnih dokumenta koje mogu da budu elektronski potpisane i, naravno, da prilikom putovanja u zemlje Evropske unije bude dovoljno samo da se ponese mobilni telefon odnosno digitalni novčanik", istakao je Jovanović.

Ocenio je da su e-usluge koje se najviše koriste u vezi sa upisom dece u vrtiće, u osnovne i srednje škole, kao i usluge Ministarstva unutrašnjih poslova.

"Roditelji mogu sve da urade elektronski preko portala ili mobilnog telefona, nemaju potrebu da vade izvode iz matične knjige rođenih, potvrdu o prebivalištu, potvrdu o zaposlenju. Takođe su veoma korišćene usluge koje su vezane za MUP. Istakao bih jednu odličnu elektronsku uslugu, a to je zamena vozačke dozvole, koja preko pošte stiže na kućnu adresu", kazao je Jovanović.

Smatra da građani imaju puno koristi od elektronske uprave.

"Još jedan broj koji pokazuje koliko građani postaju sve manje kuriri, koji idu od šaltera do šaltera, jeste što smo kroz taj naš sistem razmene podataka po službenoj dužnosti do sada razmenili 265 miliona dokumentata", rekao je Jovanović.

Naveo je da je u prvih 10 meseci 2024. godine, izvoz IKT sektora prestigao 3,3 milijarde evra i porastao 20 odsto u odnosu na 2023. godinu, kao i da je putem elektronske uprave do sada razmenjeno 265 miliona dokumenata.

"Tako da očekujemo da će u celoj 2024. godini prevazići četiri milijarde evra, a koliko je to značajno, reći će vam podatak da recimo 2012. godine ta izvoz bio svega 375 miliona. Dakle, više nego deset puta je povećan izvoz ovog sektora i polako, ali sigurno, IKT sektor, dakle Informacionalne komunikacijne tehnologije, postaju jedna od najbitnijih i najbrže rastućih grana u Srbiji", naglasio je Jovanović.

Na pitanje o uticaju veštačke inteligencije (AI) na tržište rada u Srbiji, rekao je da ne treba doživljavati AI u kao tehnologiju koja će smanjiti radna mesta.

"U svim industrijskim revolucijama, počev od one prve i pronalaska parne mašine, ljudi su imali strah da će nove tehnologije i nove industrije oduzeti radna mesta. Međutim, istorija nas uči da se to nikad nije desilo. Naprotiv, otvarala su se nova radne mesta, a nove tehnologije su samo pokretale dalji razvoj društva i cele zemaljske kugle", naglasio je Jovanović.

On je ocenio da veštačku inteligenciju treba posmatrati kao moćnu tehnologiju, ali i alat da bolje živimo, bolje radimo, napredujemo i ostvarujemo bolje rezultate.

Jovanović je rekao Tanjugu da će veštačka inteligencija naći mesto u repetitvnim poslovima i da ona kao i svaka druga tehnologija treba da bude na korist čoveka i društva.

"Primer toga su kontakt centri, različiti šalteri gde već sad imate pametne automate s kojima možete da komunicirate. U tom smislu mislim da će samo veštačka inteligencija dovesti do toga da ti neki prosti poslovi budu zamenjeni, a da će ljudi preći na neke mnogo kreativnije poslove i da će se zapravo otvoriti nova lepeza poslova i da će se veštačka inteligencija koristiti kao svakodnevni alat", kazao je Jovanović.

Govoreći o Gartnerovom izveštaju koji predviđa da će nova agentička veštačka inteligencija do 2028. donositi najmanje 15 odsto radnih odluka, on je istakao da se na analizi tržišta u Srbiji 15 odsto kompanija izjasnilo da koristi alate veštačke inteligencije, a čak 36 odsto onih koji su rekli da nikad nisu probali da koriste veštačku inteligenciju.

"U tom smislu smatram da ne možemo posmatrati ovu tehnologiju da će samostalno donositi odluke, ali da će sve više i više biti koristan alat u odlučivanju menadžmenta raznih kompanija. I u tom smislu pozivam i podržavam, pre svega, dalju digitalizaciju naše privrede, digitalizovanje poslovnih procesa, digitalnu transformaciju i kao nadogradnju na to, korišćenje alata veštačke inteligencije", istakao je Jovanović.

On je rekao da neki podaci Evrostata pokazuju da svega osam odsto evropskih kompanija koristi veštačku inteligenciju.

Kada je reč o novom čet botu koji bi građanima omogućio brze i precizne odgovore na portalu eUprava, Jovanović je naglasio da se intenzivno radi na njegovom testiranju i da to zajedno radimo sa Majkrosoftom, vodećom IT kompanijom na svetu.

"Radimo i na vojs-botu, dakle na sistemu koji će moći glasovno da komunicira sa građanima i da daje odgovore i tu nam opet nije cilj da zatvorimo poslave našim dragim kolegama u kontakt centru, jer će oni preći na neke pametnije poslove, oni će koristiti ovaj čet-bot da im olakša posao i siguran sam da ćemo prvom delu 2025. godine pustiti za građane ovaj čet bot", rekao je Jovanović.

Istakao da cilj nije da on samo bude korišćen na portalu elektronske uprave već da može da se ponudi i svima drugim državnim organima, kako bi i druga ministarstva mogla da koriste taj čet-bot i na svojim portalima.