11. novembar 2023 23:47

Nenad Radujević: Srbija je sačuvala svoju modnu industriju

Izvor: TANJUG

podeli vest

Nenad Radujević: Srbija je sačuvala svoju modnu industriju

Foto: Tanjug TV

BEOGRAD - Vlasnik modnog studija Klik Nenad Radujević izrazio je zadovoljstvom proteklom Beogradskom nedeljom mode i ocenio je da u je bivšoj Jugoslaviji Srbija jedina sačuvala modnu industriju.

Očekuje se da će fast brendovi izgubiti primat, rekao je on i podsetio da je Žan Pol Gotje bio iznenađen onim što je video u našem Etnografskom muzeju.

Radujević je rekao za Tanjug da je njegov studio osnovan 1991, od kada su se borili da uspostave sistem rada, tražeći svoj put, "i posle pet godina je došao trenutak za Beogradsku nedelju mode".

"Znao sam da će biti teško, ali da je pravi put. Beogradska nedelja mode je dobar modni projekat i platforma da se napravi sistem koji će pomoći dizajnerima, da ih animiramo da rade i da imaju mesto da promovišu svoj rad", rekao je Radujević.

Prema njegovim rečima, Beogradska nedelja mode je prvi "fešn vik" (fashion week) u istočnoj Evropi, a pošto su se prvi ohrabrili da urade tako nešto, dolazili su iz brojnih zemalja, Rusije, Rumunije i drugih, "da vide na koji način se Beograd ohrabri oda uradi tako važan projekat".

Uticajni francuski dizajner Žan Pol Gotje (Jean Paul Gaultier) je bio povodom Evrovizije 2008. godine u Beogradu, a Radujević je rekao da je tada posetio Etnografski muzej, gde je po sopstvenom priznanju prvi put video neke tehnike i autentične stvari, ocenivši da je to "jedan od autentičnijih muzeja koje je video".

Primetivši da "nismo ni svesni koje bogatstvo imamo" u Etnografskom muzeju, Radujević je dodao da je uspeh Beogradske nedelje mode i to što je inspirisala dizajnere da rade projekte nadahnute našim nasleđem.

Raudjević je ocenio da je od bivših jugoslovenskih republika "Srbija jedina koja je sačuvala svoju modnu industriju", i danas ima ozbiljne firme koje se bave tekstilom, a Beogradska nedelja mode im je pomagala da se pozicioniraju.

U vreme Jugoslavije velika preduzeća, kao što je Centrotekstil, orijentisala su se na istočna tržišta, ali se to devedesetih godina sve promenilo, kazao je Radujević i dodao da smo sada na nivou srednjih preduzeća, što je u skladu sa novim razvojnim putevima modne industrije generalno.

Prema njegovim rečima, posle korone mnogi "fast fešn" brendovi, koji su inače kritikovani jer njihov način maosvne proizvodnje prlja i ugrožava planetu, "brzo će izgubiti primat i moraće se dovesti na pristojni nivo produkcije".

"Ovoj planeti ne treba toliko garderobe. Moramo da se vratimo na fabrička podešavanja", istakao je Radujević, koji je ocenio da je "hiperkonzumerizam izgubio smisao".

Podsetivši da je njegov otac bio finansijski direktor Robnih kuća "Beograd" i da su "mnogi zapadni partneri koristili njegovo znanje i neka rešenja klasična za socijalizam u zapadnim sistemima", Radujević je ocenio da neke vrednosti iz socijalizma "i te kako treba zadržati jer su humanije nego neka iz kapitalizma".

Kao negativan trend, Radujević je istakao uticaj koji na modu imaju društvene mreže, jer mladi misle da je ono što dolazi sa instagrama super rešenje, a ne mora biti tako.

"Najviše me plaši površnost sa brzim tehnologijama. Ljudi se kraće bave sadržajima koje gledaju i misle da je to to. Teško je boriti se sa vetrenjačama", priznao je Radujević.

Primetivši da se "generaciji Z" sviđaju modne osamdesete, Radujević je istakao da su "oni pre nas shvatili da je vreme bilo bolje i humanije".

Prema njegovim rečima, Beogradska nedelja mode je festival i umetnički projekat, gde predstavljate šta je zanimljivo na našem tržištu, dok je "Fešn vik" u Parizu biznis, jer se tu vrte ogromni novci velike industrije u modnom centru sveta.

Istakavši da je moda važna u savremenoj komunikaciji, Radujević je dodao da je tačna izreka da "odelo ne čini čoveka, ali ga odaje i mnogo kaže o njemu".

Radujević je ocenio da su Srbi "notirani kao narod koji voli da se lepo obuče i poslednji novac bi dali za nove krpice".

Prema njegovim rečima, "volimo da se pokažemo da smo u trendu, a i naše mame su volele da se skockaju za posao ili kad se ide u grad porodično, svi se doteramo".

Radujević je rekao da danas postoji zanimanje "personal šoper" (shopper), kao savetnik sa kojim se ide u kupovinu odeće, ai sam je mnogo "puta savetovao dame na pozicijama", koje imaju problem da odaberu stvari koje će ih prezentovati u javnosti.

Radujević je naglasio da ogromna svetska modna industrija "ima veliku odgovornost da zaštiti planetu", pošto je ona drugi zagađivač sa 10 posto izduvnih gasova koji se proizvedu iz tekstilnog otpada, i zagadi 20 posto rečnih tokova, "što su katastrofalni podaci".

Radujević je rekao da je moda ozbiljan biznis, što pokazuje podatak da je modna industrija u Srbiji među prve tri najzdravije industrije po dodatoj vrednosti, i dodao je da mu je žao što kao takva nije prepoznata.

Navevši kao primer trikotažu Ivković koja prodaje autentičan domaći proizvod širom sveta, Radujević je ocenio da "sada imamo ozbiljne fabrike koje pravi uspehe".