24. mart 2025 10:07

Većina Parižana glasala da 500 ulica postanu pešačka zona i da se ozelene

Izvor: TANJUG

podeli vest

Većina Parižana glasala da 500 ulica postanu pešačka zona i da se ozelene

Foto: Shutterstock.com/ Sergey Tinyakov, ilustarcija

PARIZ - Parižani su juče većinom glasova na referendumu podržali predlog da 500 gradskih ulica postanu pešačka zona i da se ozelene, pri čemu se 66 odsto glasača izjasnilo u korist novog pokušaja gradske skupštine da ograniči upotrebu automobila i poboljša kvalitet vazduha.

Opštinske vlasti francuske prestonice saopštile su da je 66 odsto građana s pravom glasom odgovorilo sa "da" na pitanje "Za ili protiv: ozeleneti i pretvoriti u pešačke zone 500 ulica u Parizu, raspoređenih u svim četvrtima?", prenosi danas televizija BFM.

Posle zabrane samouslužnih trotineta i uvođenja posebne tarife za parkiranje za terenske automobile u Parizu, ishod jučerašnjeg glasanja nije bio iznenađujuć, ocenjuje francuska televizija.

Petsto ulica bez automobila znači da će 10.000 mesta za parkiranje potencijalno biti ukinuta, objasnio je Patrik Bloš, prvi pomoćnik pariske gradonačelnice An Idalgo.

Opštine će sada, po arondismanima, odrediti koje su ulice najprimerenije za sprovođenje referendumske odluke.

Za razliku od prethodnih glasanja organizovanih u prestonici, jučerašnje je bilo otvoreno za mlađu populaciju.

"Pošto sam ubeđena da je učešće mladih u životu grada jedan od uslova opstanka naših demokratija, odlučila sam da glasanje otvorim za građane već od 16 godina starosti", rekla je gradonačelnica An Idalgo u januaru.

Glasanje je bilo organizovano u svim pariskim arondismanima, sa 223 glasačka mesta, koja su bila otvorena od 9 do 19 časova.

Ovo je treći takav referendum u Parizu za tri godine, nakon glasanja 2023. godine kojim je odobrena zabrana električnih skutera (e-skutera) i odluke od prošle godine da se utrostruči naplata za parking velikim terenskim vozilima.

Patrik Bloš je izjavio za Rojters uoči jučerašnjeg glasanja da je grad proteklih 25 godina postepeno vraćao javni prostor pešacima i ozelenjavao ulice kako bi stvorio "pluća" u gradu.

Prema podacima pariske gradske skupštine, automobilski saobraćaj se više nego prepolovio otkako su socijalisti preuzeli vlast na počekom 21. veka.

Gradonačelnica An Idalgo, koja je na funkciji od 2014. godine, nadgledala je značajnu transformaciju gradskih ulica.

Od 2020. godine stvoreno je 84 kilometara biciklističkih staza, a upotreba bicikala je skočila za 71 odsto između kraja karantina zbog kovid-19 i 2023. godine, pokazuju podaci.

Uprkos nedavnim promenama, Pariz zaostaje za drugim evropskim prestonicama u pogledu zelene infrastrukture, koja uključuje privatne bašte, parkove, ulice sa drvećem, vodu i močvare - oni čine samo 26 odsto gradske površine u odnosu na prosek evropskih prestonica od 41 procenata, pokazuju podaci Evropske agencije za životnu sredinu.