27. mart 2023 13:41

Direktorka Kancelarije za dualno obrazovanje: Novine u Zakonu predviđaju veći kvalitet u dualnom obrazovanju

Izvor: TANJUG

podeli vest

Direktorka Kancelarije za dualno obrazovanje: Novine u Zakonu predviđaju veći kvalitet u dualnom obrazovanju

Foto: Tanjug TV

BEOGRAD - Direktorka Kancelarije za dualno obrazovanje i Nacionalni okvir kvalifikacija Gabrijela Grujić izjavila je danas da Nacrt izmena i dopuna Zakona o dualnom obrazovanju predviđa još veći kvalitet u dualnom obrazovanju.

"Ovaj Zakon je usmeren na osiguranje unapređenja kvaliteta obrazovanja, pošto živimo u 21. veku kada mladima moramo da obezbedimo teorijska znanja, ali i veštine i razvijene sposbnosti i stavove, ali moramo da im ponudimo i savremeno radno okruženje", rekla je Grujić za Tanjug.

Kako je navela svedoci smo da savremeni tehnološki razvoj napreduje velikom brzinom i da ga prate kompanije pa je, naglašava, bitno da što više učenika ima povećan fond sati što je novim nacrtom Zakona i regulisano i navela da to znači da će učenicima biti omogućeno 60 odsto od stručlnih predmeta u trogodišnjim profilima i 40 odsto u četvorogodišnjim profilima.

"Mi smo i u prethodnom zakonu imali mogućnost da nam fond sati stručnih predmeta u procesu učenja kroz stručni rad u kompanijama bude realizovan u procentu od 20 do 80 odsto, međutim negde smo kroz analize videli da su u četvorogodišnjim profilima zasnovani na donjem minimumu što bi značilo da kompanije mogu da primaju učenike samo u trećem i četvrtom razredu na primer samo na po jedan dan", rekla je ona.

Grujić je navela primer ektrotehničara informacionih tehnologija, kao jedan od profila za koji je potrebno više praktične nastave.

"Sigurno smo svesni koliko je mladima bitno da se taj fond poveća i na dva načina će kroz ovaj zakon on biti i definisan. Odmah nakon usvajanja zakona, kompanije će onaj deo praktične nastave različitih oblika nastave koji su se odvijali u školi kao što su vežbe moći da primene kroz proces učenja kroz rad u kompaniji što je ogroman benefit za učenike", istakla je Grujić.

Kako je navela 2026. godine, a do tog perioda biće izrađeni, kako je najavila nastavni planovi i programi koji će biti usklađeni sa ovom zakonskom regulativom, što će omogućiti da u svih 72 profila mladi učestvuju u ovom vidu obrazovanja u skladu sa Zakonom.

"Druga važna novina jeste relasirana akreditacija, s obzirom da je ovaj Zakon zasnovan na analizama i dokazima da je to potrebno da se izmeni da bi što lakše kompanije mogle da se uključe u dualno obrazovanje. Zato smo relaksirali proceduru. U prethodnom periodu imali smo komisiju koja je definisala uslove za akriditaciju zajedno sa našim partnerima iz Privredne komore Srbije, ali i inspektorat za rad", navela je ona.

Objasnila je da su članovi Zakona o bezbednosti učenika sada previđeni Zakonom o bezbednosti zdravlja na radu koji je u parlamentu , dodajući da je deo koji se odnosi na đake i studente u dualnom obrazovanju regulisan članovima 5 i 9.

"To znači da učenici i studenti koji su u procesu dualnog obrazovanja podležu zaštiti kroz ovaj zakon koji je mnogo rigorozninji i bolji i daće fleksibilniji pristup. Novina je i to da kompanije koje su ranije popunjvale izjave o nameri, sada podnose samo zahtev i odmah ulaze u proces akreditacije tako što imamo novi elemnt zakona- program učenja kroz rad, koji je sastavni deo novog ugovora koji na lokalu škola i kompanija definišu", naglasila je ona.

Objasnila je da će to omogućiti bolje praćenje aktivnosti i kako se odvija proces učenja kroz rad i kako mladi stiču kompetencije koje su predviđene stanadardom kvalifikacije kako bi se osigurali kvalitet diplome i to da odmah mogu da budu na tržištu rada ili da nastave školovanje po dualnom modelu.

"Za sada u procesu dualnog obrazovanja učestvuje više od 850 kompanija i 10.000 učenika i ono što je podatak za novi plan upisa, mi smo u naš jedinstveni informacioni plan prosvete impementirali novih 3.500 otvorenih mesta za novu školsku godinu što je zaista pokazatelj da je ova platforma ozbiljno utemeljena", navela je Grujuć.

Dodala je da je benefit koji donosi izmena ovog zakon i formiranje mešovitih odeljenja.

"Srbija počiva na ekonomskom jačanju i otvaranju velikih kompanija, ali imamo i mala , srednja i velika preduzeća i u dualnom obrazovanju trebalo bi da učestvuju svi. Upravo zato formiramo mešovita odeljenja. Ako kompanija iskaže zahtev za pet , šest ili sedam učenika da oni mogu da budu zajedno sa učenicima koji se školuju po klasičnom modelu", kaže Grujić.

Objašnjava da mešovita odeljenja podrazumevaju da može da se kombinuje dva ili više ptrofila u istom ili različitom području rada.

"To sve zavisi od plana upisa i dokumenta koji donosi ministar o formiranju odeljenja koji je definisan našim konkursom, dakle uz saglasnost ministra mogli bismo svim učenicima da omogućimo da se školuju po dualnom modelu nastave", ističe Grujić.

Novina ovog zakona, ističe ona su i trening alijanse poslodavaca.

" Ako imate na primer profil operater za izradu nameštaja ona ima tri ishoda. Na primer stolar, tapetar i lakirer. Kroz trening alijansu mi kontrolišemo sistem da li je učenik koji se opredelio za taj porofil, kada mu kompanija otvori vrata, definisao sve ishode predviđene ovim standardom ili delimično. Ukoliko on od ovoga što sam navela, može jedan ili dva ishoda da obezbedi, omogućavamo mu trening alijansu, da ide u više kompanija za vreme svog trogodišnjeg ili četvorogodošnjeg obrazovanja i usavršava se", navela je ona.

Kako je kazala Vlada Srbije je donela odluku o izgradnji trening centara koji su započeti kao velika podrška dualnom obrazovanju.

"U skladu sa potrebama Vlada donosi odluku koji će trening centri i u kojim regionima biti formirani. To će omogućiti, prekvalifikavcije, dokvalifikacije i priznavanje prethodnog učenja", istakla je ona.

Navela je da programu učestvuje 10.000 uečanika i dodala su značajno su velike razlike u platama za učenike koji su završili školu po dualnom modelu obrazovanja u odnosu na učenike koji su se školovali po klasičnom modelu.

Istakla je da je ostvoren i pravni okvir za stiupendiranje učenika koji se školuju po dualnom principu obrazovanja za zanimanja koja su deficitarna.